Kleurenmarketing

JWat is kleurenmarketing?

Open u ogen en kijk eens om u heen, wat ziet u? Overal om u heen is kleur. Zowel van licht tot donker en flets tot fel, allemaal gebaseerd op de primaire kleuren rood, geel en blauw. Met deze drie kleuren kan elke kleurcombinatie gemaakt worden. Wist u dat kleur invloed heeft op ons denken en handelen? Uit onderzoek is gebleken dat advertenties in kleur tot 42% meer wordt gelezen dan advertenties in zwart-wit. Kleuren helpt ons om dingen tot 73% beter te begrijpen, wat er toe leidt dat iets tussen de 55% en 68% langer onthouden wordt. Daarnaast wordt kleur geassocieerd met bepaalde emoties. Zo kan er een gevoel van haast, kalmte, productiviteit of blijheid ontstaan bij het zien van een bepaalde kleur. Heeft u al wel eens nagedacht over kleuren die u gebruikt op uw website? Zou u willen weten welke emotie uw bedrijfskleuren meegeven? Wilt u weten welke kleur een websitebezoeker een blij gevoel kan geven?

Het is belangrijk om te vermelden dat er veel persoonlijke verschillen tussen het effect van kleuren zijn. Dit betekent dat niet iedereen hetzelfde reageert op elke kleur. In dit artikel worden de algemeenheden van de kleur beschreven en de bekendste associaties die mensen hebben bij deze kleur.

Verschillende kleuren en kleurassociaties

Iedereen weet dat er verschil zit tussen de kleur geel en rood. Maar wist u dat een kleur zoals blauw ook oneindig veel variaties heeft? Dit heeft te maken met de dimensies van de kleur: tint, helderheid en verzadiging. De tint is de naam van de kleur, bijvoorbeeld geel, oranje, rood, groen, blauw of paars. Bij helderheid geldt dat hoe lichter de kleur is, hoe hoger de intensiteit is. De verzadiging geeft de dichtheid van de kleur weer. Hoe hoger de kleur verzadigd is, hoe feller de kleur is. Nu weet u dat de dimensies bepalen hoe een kleur eruit ziet.

Daarnaast is kleur een emotie, elke kleur beïnvloed ons brein en geeft een andere associatie mee. Onderstaand volgen de belangrijkste marketingkleuren met een toelichting van het effect op het brein.

  • Rood – hartslag verhoging, stimulans eetlust, dringend effect, stimulans voor impulsieve shoppers.
  • Geel – optimistische invloed, aandacht in etalages, creëert duidelijkheid.
  • Blauw – veilig gevoel, vertrouwelijk identiteit.
  • Oranje – creëert agressie, stimuleert actie (koop, abonneer, bekijk nu), straalt vriendelijkheid uit, vertegenwoordigt vrolijkheid, zelfverzekerdheid merk, stimulans voor impulsieve shoppers.
  • Groen – straalt gezondheid uit, geeft rust, rijke identiteit, geassocieerd met vruchtbaarheid.
  • Paars – geeft kalmte, creativiteit en fantasierijk, wijsheid merk, gekenmerkt bij beauty of anti-veroudering producten.

De kleurassociaties die we hebben heeft invloed op ons (koop)gedrag. Hoe kan uw marketingbeleid inspelen op de kleurenpsychologie? Hier volgen een paar tips & tricks.

Warme kleuren zoals rood, oranje en geel hebben een hoge arousel. Bij een hoge arousel krijgt een persoon een hogere adrenaline, hartslag en bloeddruk wat leidt tot hoge impulsiviteit en een vermindering van rationeel denken. Uw marketingbeleid kan hier op inspelen door deze kleur te geven aan aanbiedingen, koop nu functies, winkelwagentje icoon of bij verkoop van impulsproducten.

Koele kleuren zoals paars, blauw en groen hebben een lage arousel. De persoon associeert deze kleuren met ontspanning. Uw marketingbeleid kan hier op inspelen door deze kleur te geven aan de laattijd van een product, wachttijd van een dienst of bij verkoop van product/dienst met sterke argumenten (hypotheek).

Er zit ook verschil in het type productsoort: verkoop je een gebruiksproduct of een product/dienst gericht op beleving? Gebruik bij gebruiksproducten functionele kleuren, zoals zwart, grijs, blauw of groen. Bij producten/diensten die zich richten op beleving is het verstandig om sociaal-zintuigelijke kleuren te gebruiken, zoals rood, geel, roze en paars.

Tot slot zit er een algemeen verschil tussen de kleurvoorkeur van een vrouw of man. Een man geeft voornamelijk de voorkeur aan koelere kleuren, hoge helderheid en hoge verzadiging. Vrouwen geven de voorkeur aan warme kleuren, lage helderheid en lage verzadiging.

Zelf aan de slag!

Zoals je nu weet, heeft elke kleur een andere associatie en invloed op ons brein. Kleurenpsychologie kan zeer interessant zijn voor uw onderneming. Plaats dus nooit zomaar een advertentie of pagina zonder gebruik te maken van kleur. Met het juiste gebruik van kleur wordt u product of dienst zelfs meer dan 50% beter onthouden. Ga zelf aan de slag en experimenteer met uw eigen design!